tisdag 8 december 2015

Fem timmar

4 december 2015

Vimmerby Folkhögskola har varje år en Pepparkakshustävling, där elever i lag får anmäla sig till köket varifrån de får deg, och sedan bygga ett pepparkakshus från grunden med endast ätbara saker. Husen ställs ut i entréhallen, och sedan får hela skolan rösta fram en vinnare. Jag, Jessica, och Catherine har anmält oss som ett lag, och valt den här fredagen som Konstruktionsdag. Med oss hade vi vår assistent och konsult, Frida, och hejarklacksledare, Hanna.

Prolog:
Strax efter tolv åkte vi från skolan till Ica, och påbörjade inköp av alla nödvändiga saker.

Som första foto mest för att jag tycker mycket om bilden


Första timmen: 13.40-14.40
Vi belägrar Puben, matsalen i skolans källare, som innehåller kök, normalt för de som tar med sig egen matlåda att äta under lunchen. Catherine och Jessica skriver ut husmallar, och sprider ut vetemjöl och börjar attackera pepparkaksdegen. Jag sätter på julmusik och gör mina första försök att skapa snögubbar av vit choklad och hasselnötter.

Catherine visade sig snart vara en mästare på att få degen under kontroll


Andra timmen: 14.40-15.40
Hanna kommer ner till Puben från internatet för att hänga med oss, som fortfarande knådar deg och kasserar många försök till väggar och tak, som Catherine, med sin bagarbakgrund inte vill godkänna. Jag vispar för hand ihop sex äggvitor och ett paket florsocker till kristyr, samt gör ett andra försök på snögubbarna, nu med marsipan. Frida tar på sig ansvaret att rulla upp allas tröjärmar och assisterar så snart någon av oss desperat ropar på henne.

Första batchen kristyr

Tredje timmen: 15.40-16.40
De flesta av pepparkakshusets delar är ute ur ugnen, och dekoreras nu med entusiasm. Kristyr, nonstop, och ätbara snöflingor används flitigt. Hanna har tagit över som DJ och musiken går nu från peppiga julcovers från glee, till instrumentala låtar som stärker koncentrationen. Jag dricker ett glas vatten för att förbli fokuserad.

Dekorationsfokus



Fjärde timmen: 16.40-17.40
Idén med ett chokladtak omarbetas för att passa våra behov. Det noggranna jobbet med montering påbörjas nu, med Catherine som förstahandsansvarig och Jessica som andreman. Hanna har plötsligt också blivit assistent och håller ihop huset när det behövs. Jag vispar mer kristyr (tar slut på ett andra paket florsocker) och börjar städa upp och plocka i ordning i köket.

Tommare kök då monteringen gjordes ute vid matsalsborden


Femte timmen: 17.40-18.40
Catherine akutsmälter socker för att befästa monteringen. Flertalet diskussioner om slutdekorationen uppstår när vi efter en mindre kris fått huset att till slut stå stadigt. Kristyren används till sista droppen. Jag bygger gärdesgårdar med salta pinnar, och placerar ut mina snögubbar. Jessica sprider ut snön, en blandning av kristyr, kokosflingor, och krossade maränger. Hanna bidrar med en marsipanbuske. Frida börjar diska, och jag ber vaktmästaren om en dammsugare. När huset är färdigt bär jag in det i närliggande arkivrum, som vaktmästaren låser. Hanna och jag skrubbar golv och alla kristyrbelagda ytor, Catherine och Jessica delar upp vad som är kvar av ätbara saker. Frida slänger skräp, och Hanna dammsuger. Vi lämnar Puben skinande ren, något vaktmästaren uttrycker sin tacksamhet över.

Min mest lyckade snögubbe


På grund av säkerhetsskäl publicerar jag inte några foton på det färdigställda huset, vi vill värna om vår skapelse utan att låta våra konkurrenter se mer än småbitar. Ted, vinnaren från förra året, vill desperat försvara sin titel. Han har sammanställt ett lag även i år, men har enligt våra informatörer inte börjat bygga sitt bidrag till årets tävling än. Jag avvaktar med foton tills fredag nästa vecka, när alla hus ställt ut för omröstning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar