måndag 30 november 2015

Ännu en skoldag

30 november 2015

Jag har bara två ämnen på måndagar, två lektioner inriktning, en med historia- och samhällsfördjupning. På inriktningen jobbar vi med Barnkonventionen, som jag ska ge ett föredrag om nästa vecka. Jag redovisade ett första försök för min lärare, som fortsätter att vara glatt nöjd med mitt arbete.

Var ensam i klassrummet så jag passade på att skriva ett motiverande citat längst upp på tavlan:
"Knowledge will be your passport to wherever you want to go in the world" - Marco Pierre White

På samhälls-historian jämför vi de politiska situationerna för Sverige och Tyskland i slutet av 20-talet, början av 30-talet, med fokus på det ekonomiska läget i Europa. Det är intressant och inte ett av mina sedan innan fyllda kunskapsområden, vilket gör det ännu roligare. Som avslutning på den delen ska vi skriva en essä som ska in i slutet av terminen, efter att ha jobbat mycket med främst de första fem kapitlen ur Björn Elmbrants Innan mörkret faller. 

Anteckningar under diskussionsgenomgång av frågor
 
Efter skolan tog jag beslutet att stanna hemma från kören ikväll. Jag överväger starkt att sluta, eftersom jag aldrig går därifrån med energi och pepp, utan mest huvudvärk och utmattning. Jag saknar min Londonkör massvis, och jag vill gärna fortsätta sjunga i kör, men jag tror inte att just den här faktiskt passar mig. Jag blir bara trött av att vara där, och då känns det faktiskt inte värt det. Istället tog jag en promenad efter skolan, åt middag under god gemytlighet med de andra internatarna, och har suttit och läst en lång stund därefter. Spenderar faktiskt hellre mina måndagskvällar så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar