lördag 10 maj 2014

Avancerad Påskäggsjakt

19 April 2014 

Näst på listan över sommarförberedelser och trädgårdsarbete? Preparera grinden för ommålning, tvätta bort allt smuts och mögelliknande mög! Bror och jag tog oss ann uppgiften.

Min starke bror
I icke-landet relaterade nyheter, kan jag återberätta den spännande Påskäggsjakt som pågick efter frukost! Jag må vara tjugo år gammal nu, men jag hade ändå bönat min mor om att se till att gömma påskägg för oss att leta efter. När vi åt frukost frågade jag oroligt om hon bönhört min önskan. "Ni får väl gå ut i trädgården och titta," sade hon finurligt.

Således började den mest avancerade jakt på påskägg Jonathan och jag någonsin genomfört. Jag, entusiastisk och engagerad som en femåring på julafton, släpade med mig min något suckande, coola tonårsbror, och började förtjust peta i rabatter. Vi letade i alla buskage. Vi tittade under stenar. Vi kikade upp i träden. Vi hittade skrymslen och gömmor i trädgården som skulle varit fantastiska gömställen för påskägg. Alla var tomma.

"Är vi för sofistikerade för hennes gömställen, eller är mammas gömställen för avancerade för oss?" undrade vi gång på gång. Efter en halvtimmes letande lyfte jag på en stor barkbit i vår stora samling med ved. "Här är ett!" utropade jag, och mycket riktigt glimmade ett gulligt påskägg under vedträna. Okej, där har vi svar på den frågan - mamma hade ansträngt sig när hon gömt äggen, så det var bara att fortsätta leta på kluriga ställen. Efter ytterligare en kvart kikade hon ut från en dörr, och kommenterade att vi inte var särskilt noggranna i vårt sökande. Jag marscherade tillbaka till den buske jag just lämnat, som vi redan genomsökt tre gånger - där låg ett påskägg. Eeeeh....

Det var fantastiskt roligt, och jag har fått massvis med festliga idéer för hur mina barn ska få genomföra sina påskäggsjakter. Wohooo!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar